برچسب ایمنی مواد

برچسب ایمنی مواد

برچسب ایمنی مواد آن بخش از MSDS است که در انبار کاربرد دارد. حال این پرسش مطرح می‏گردد که MSDS چیست و چه کاربردی دارد؟ در پاسخ باید گفت MSDS (مخفف عبارت Material Safety Data sheets برگه های اطلاعات ایمنی مواد)، است. وجود برگه اطلاعات ایمنی در کنار ماده مورد نظر، اطلاعاتی در اختیار پرسنل انبار قرار می‏ دهد که با آگاهی از ماهیت ماده مزبور، قادر خواهند بود از خطرات و ضایعات ناشی از استفاده، جابجایی و انبارش نادرست آن در امان باشند. بدین ترتیب که اطلاعات مندرج در MSDS هر ماده‏ ای بیانگر این است که نحوه صحیح استفاده از آن باید چگونه باشد، در چه درجه حرارت و چه نوع محیطی باید نگهداری شود، در انبارش و جابجایی آن چه نکات ایمنی باید رعایت گردد و در صورت بروز خطر نحوه مقابله با عوارض آن ماده چگونه خواهد بود. این برگه شامل اطلاعات بسیار دقیقی است که تمامی آن برای کاربران عادی نیاز نمی‏ باشد و بیشتر آنها جهت متخصصان HSE و پزشکان و پرستاران تهیه می‏ شود. در ادامه به توضیح آن بخش از این اطلاعات که در حیطه کاری انبار است و به آن برچسب ایمنی مواد گفته می‏ شود می‏ پردازیم:

۱-مشخصات ماده :
الف) نام ماده : شامل نام تجاری یا نام شیمیایی ماده می باشد
ب) نام شرکت وارد کننده ، آدرس ، شماره تماس و تلفن تماس اضطراری می باشد .

۲-ترکیبات و فرمول ماده

۳-شرایط نگهداری و حمل و نقل ایمن
نحوه نگهداری مواد بسیار اهمیت دارد زیرا بعضی از مواد چنانچه در فاصله مشخصی از همدیگر قرار داده نشوند
می توانند ازطریق واکنش های شیمیایی مانند تولید آتش سوزی، انفجار، خورندگی، سوزانندگی و… نمایند. همچنین برخی از مواد باید در دما و شرایط ویژه‏ای نگهداری شوند. علاوه بر آن باید اطلاعاتی در خصوص نحوه صحیح جابجایی آنها در اختیار پرسنل انبار قرار گیرد.

۴-خطرات در صورت تماس با پوست یا دیگر اعضای بدن:
اطلاعاتی در خصوص خورندگی، سوزانندگی، آلوده کنندگی، سمی بودن و… می باشد.

۵-کمک های اولیه:
الف) تماس پوستی
ب)تماس تنفسی
ج)تماس گوارشی

۶-خاموش کننده:
در صورت بروز آتش‏ سوزی آگاهی از نوع خاموش کننده مناسب بسیار اهمیت دارد، همچنین وسیله حفاظت فردی مناسب نیز باید برای آتش نشانان تعریف شود.

با توجه به اطلاعاتی که در برگه MSDS وجود دارد، انباردار باید از کنار یکدیگر قراردادن اقلامی که امکان وقوع خطر وجود دارد، پرهیز نماید. به عنوان نمونه نباید مواد شیمیائی که در صورت ترکیب شدن با یکدیگر اثر مخربی دارند نزدیک به هم قرار داده شوند، یا اگر یک ماده شیمیائی در صورت بخار شدن و وجود جرقه قابلیت اشتعال دارد را نباید در یک انبار در کنار مواد قابل اشتعال یا انفجار قرار داد.
مسئول تهیه MSDS در سازمان‏ها با توجه به چارت سازمانی متفاوت است ولی به شکل استاندارد در حیطه وظایف HSE می‏ باشد. با توجه به این مطلب که MSDS دارای ۱۶ بخش و گاها بیشتر ازآن است و بخش زیادی از این اطلاعات در انبار کاربرد ندارد، بهتر است سرپرست انبار نسبت به تهیه برچسب ایمنی مواد و الصاق آن روی ظروف تمامی مواد شیمیایی اقدام نماید.

در پایان نمونه‏ ای از برچسب ایمنی مواد قرار داده می‏شود.

برچسب ایمنی مواد

 

دانلود فایل PDF این مطلب

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *