روش انتخاب سیستم مدیریت انبار

روش انتخاب سیستم مدیریت انبار چیست
اعتبار عکس برای https://www.linkedin.com/in/stevehitchings

روش انتخاب سیستم مدیریت انبار چیست؟ می توان گفت این مهمترین پرسشی است که هر مدیر انبار باید از خود بپرسد. در این مقاله ما می خواهیم به پاسخ آن بپردازیم.

پیش از انتخاب یک سیستم مدیریت انبار (WMS)، مهم این است که بدانید نیروی محرکه شرکت شما چیست تا با شناسایی نیازهای کلیدی راه‌حل مناسب آن را پیدا کنید. Steve Hitchings، معاون ارشد فناوری اطلاعات Kenco، در پاسخ به پرسش روش انتخاب سیستم مدیریت انبار چیست راهکاری ارائه داده است که در ادامه می‌خوانیم.

۱– نیازهای کسب‌وکار خود را ارزیابی کنید.

شناسایی نیازهای اصلی کسب‌وکار شرکت شما نقش مهمی در انتخاب WMS دارد. به‌عبارت‌دیگر دانستن مشکل به این معنی است که شما در تلاش برای برطرف نمودن آن هستید البته با کمک راهکارهای سیستمی.

۲- یک گروه تشکیل دهید.

به کار بردن WMS یک تصمیم مهم است و شما برای اتخاذ درست باید گروه‌هایی را که در آن دخیل هستند را مشارکت دهید، مانند گروه‌های کسب‌وکار و IT. در طول پیاده‌سازی، گروه‌های کسب‌وکار و فناوری اطلاعات شرکت شما باید باهم کار کنند تا روند درست و صحیح را تضمین کنند.

۳- یک سیستم مقیاس‌پذیر ایجاد کنید.

اطمینان حاصل کنید که سیستم می‌تواند هر دو نیاز; کمترین و بیشترین هزینه را برای هر تعامل ارائه دهد.

۴- اطمینان از قابلیت‌های ارتباطی.

سیستم مدیریت انبار شما باید یک معماری باز داشته باشد و بتواند با سیستم برنامه‌ریزی منابع سازمانی خود ارتباط برقرار کند بدون اینکه هزینه‌های زیادی را متحمل شود. WMS همچنین باید قادر به ادغام با سایر تجهیزات بارگیری مواد خود برای بهبود کارایی انبار باشد. به عبارت ساده‌تر اگر پیش‌ازاین در دیگر بخش‌های سازمان از نرم‌افزارهای مدیریتی استفاده می‌کردید بهترین گزینه برای کاهش هزینه‌های جاری شرکت خریدن یک سیستم مدیریت انباری است که با سیستم‌های موجود قابل انطباق باشد.

۵- به حداقل رساندن هزینه‌های اصلاح.

سیستمی را انتخاب کنید که می‌تواند برای پشتیبانی از فرایندهای مختلف کسب‌وکار تنظیم شود. با گذشت زمان، نیازهای تجاری تغییر می‌کند و سیستم باید بتواند با آن تغییرات هماهنگ شود. اطمینان حاصل کنید که WMS انتخابی شما این امکان را داشته باشد، به‌عنوان نمونه اگر سیستمی که قصد خرید آن را دارید به‌صورت آفلاین است در آینده امکان تغییر آن به آنلاین نیز وجود داشته باشد. به این نکته توجه نمایید که پیکربندی درست، اصلاح نیست، بلکه کلید موفقیت است.

۶- داده‌ها را در دسترس داشته باشید.

به دنبال یک سیستم مدیریت انبار با امکان گزارش دهی ساده داده‌ها باشید. توانایی ارائه گزارش انعطاف‌پذیر و پرس‌وجوهای آنلاین (هوش تجاری) بسیار مهم است.

۷- اصرار بر یک سیستم کاربرپسند.

اگر سیستم کاربرپسند نباشد، کارمندان عملیاتی احتمالاً قادر نخواهند بود که مزایای کامل خود را به حداکثر برسانند. اطمینان حاصل کنید که یک سیستم را انتخاب کنید که برای یادگیری و استفاده آسان باشد.

۸- گزینه‌های پیاده‌سازی یا استقرار را بررسی کنید.

پیش از اقدام به خرید نیاز خود به نحوه دسترسی به نرم‌افزار را مشخص نمایید. آیا کارمندان شما نیاز به دورکاری دارند؟ آیا به هاست یا کلود نیاز دارید؟ و شاید ترکیبی از دورکاری و نزدیک کاری را مدنظر دارید.

۹- صلاحیت فروشندگان.

پشتیبانی امری حیاتی است. مهم است که یک فروشنده سیستم مدیریت انبار را انتخاب کنید که مرکز خدمات مشتری پاسخگو و منابع کافی برای پشتیبانی مداوم را ارائه نماید. با توجه به اینکه فروشندگان در زمان فروش قول‌های فراوانی در خصوص پشتیبانی می‌دهند برای اطمینان از گفته‌های آن‌ها بهتر است از خریداران قبلی آن‌ها تحقیق به عمل‌آورید.

۱۰- یک ارائه‌دهنده WMS را انتخاب کنید که تمرکز مشابهی دارد.

فروشنده‌ای را انتخاب کنید که دید و ارزش‌های کاری شبیه به شرکت شمارا دارد. در این صورت پیاده‌سازی WMS خیلی ساده‌تر خواهد بود. اگر شما و ارائه‌دهنده شما یک ‌چشم‌انداز، ارزش و اخلاق کاری نداشته باشند، احتمالاً این پروژه شکست‌خورده است و برای مدت‌ها درگیر آن خواهید بود.

 

امیدواریم این مقاله پاسخ پرسش روش انتخاب سیستم مدیریت انبار چیست را ارائه نموده باشد و شما توانسته باشید با خواندن آن ایده ای برای حل مشکل احتمالی سازمان متبوعتان پیدا کرده باشید.

منبع

 

دانلود فایل PDF این مطلب

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *