طراحی سیستم کدینگ: نمونه کاربردی

نمونه‌ای عملی از طراحی سیستم کدینگ

رایج‌ترین شیوه طراحی سیستم کدینگ در سازمان‌ها سیستم عددی است که در آن با توجه به تعداد اقلام کالا و میزان دقت موردنیاز سازمان از تعدادی عدد استفاده می‌کنند. باید به این نکته توجه داشت هرقدر مشخصات فنی بیشتری برای یک کالا در نظر بگیریم تعداد رقم‌های کدها نیز بیشتر می‌شود. برای مثال شاید نام «لوله» برای یک سازمان کفایت کند ولی سازمانی دیگر بخواهد جنس آن را نیز مشخص کند مثل «لوله فولادی» و یا سازمانی دیگر دانستن مشخصات بیشتری را مدنظر داشته باشد را هم مهم بداند مانند «لوله فولادی بدون درز»  مشخص است تعداد ارقام هر یک از این کدها متفاوت است. مورد بعدی به نوع طراحی سیستم کدینگ بازمی‌گردد ممکن است شخصی در طراحی کدینگ برای «لوله فولادی بدون درز» یک کد چندرقمی در نظر بگیرد و شخصی دیگر برای هر بخش از آن، یک کد در نظر بگیرد و همان‌طور که متوجه شدید باز تعداد ارقام متفاوت است. در اینجا اهمیت طبقه‌بندی و دسته‌بندی کالا کاملاً مشهود است.

همان‌طور که در پست مربوط به انواع سیستم کدینگ گفته شد، یکی از روش‌های متداول که در بیشتر سازمان‌ها مشاهده می‌شود استفاده از اعداد برای تعیین طبقات گروه‌های اصلی و فرعی کالاها در انبار است. در این روش، شماره طبقه کالا می‌تواند از شماره مخصوص یک یا چندرقمی تشکیل شود که گروه‌های اصلی را تشکیل می‌دهند. هر گروه اصلی می‌تواند دارای چندین گروه فرعی باشد که هرکدام از آن‌ها نیز دارای شماره مخصوص به خود می‌باشند و درنهایت شماره مشخصه کالا را در نظر می‌گیرند. در ادامه نمونه‌ای از این روش طراحی کدینگ را ارائه داده و توضیحات لازم را می‌دهیم.

طراحی سیستم کدینگ

 

بخش‌های مختلف سیستم کدینگ:

در این سیستم کدینگ که شامل ۹ رقم کد است به شکل زیر اعداد تقسیم‌شده‌اند.

  • با توجه به اینکه تعداد طبقه‌ها در بخش گروه اصلی ۷ مورد بوده است یک رقم کد برای آن در نظر گرفته‌شده است.
  • در هر یک از گروه‌های اصلی نیز هفت زیرگروه وجود دارد پس برای آن نیز یک رقم در نظر گرفته‌شده است.

به همین ترتیب با توجه به تعداد اقلام موجود در هر زیرگروه، جنس و … تعداد ارقام موردنیاز در نظر گرفته‌شده است. مشخصات ۲ نیز در این تکه کد مربوط به سایز لوله است که برای هر سایز یک عدد سه‌رقمی در نظر گرفته‌شده است. در زمان ثبت اقلام در سیستم نام کالا نوشته‌شده و کدینگ نیز با توجه به جدول بالا از سمت چپ نوشته می‌شود.

در این سیستم با توجه به کد کالا می‌توان آن را شناخت به‌عنوان نمونه کد ۱۱۰۱۰۱۰۲۷ را در نظر بگیرید:

۱ نمایانگر تأسیسات مکانیکی

۱ جایگزین لوله

۰۱ نماینده جوشی

۰۱ جانشین بدون درز

۰۲۷ شاخص  ۲/۱ اینچ است.

به همین ترتیب تک‌تک اقلام کالا قابل‌تفکیک است. نکته دیگر که در خصوص این نوع سیستم کدینگ کالا باید در نظر بگیریم این است که کدینگ اقلام به شکل اتوماتیک رزرو می‌شوند و هر کالایی که در این طبقه‌بندی بگنجد اگر در آینده وارد سازمان شود در جای خود نشسته و از کمبود کد پیشگیری می‌کند. مثلاً اگر لوله جوشی بدون درز ۴۰ اینچ نیز خریداری شود با توجه به سیستم کدینگ کد آن پیشاپیش ثبت و نگهداری شده است.

امیدوارم این نمونه عملی طراحی سیستم کدینگ مفید باشد لطفا با ثبت نقطه نظرات خود در مورد مطالب ارائه‌شده در سایت ما را در ارائه مطالب بهتر و کاربردی یاری نمایید همچنین پرسش‌های خود را در قسمت نظرها مطرح تا در حد توان پاسخگو باشیم.

 

۷ ﻧﮑﺘﻪ در ﻃﺮاﺣﯽ ﺳﯿﺴﺘﻢ ﮐﺪﯾﻨﮓ دانلود فایل PDF این مطلب

مطالب مرتبط

4 نظر

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *