چرخه شمارش: راه حل کاستن از تنش انبارگردانی

چرخه شمارش

چرخه شمارش چیست و چه کاربردی دارد؟

صاحبان کسب‌وکارهای کوچک باید علاوه برشمارش موجودی و بررسی اشتباهات در انبار زمانی را نیز برای برقراری ارتباط با مشتریان خود اختصاص دهند. هرچند ابزارهای تکنولوژیکی می‌توانند به مدیریت موجودی کمک کنند ولی این به شرطی است که نرم‌افزار انبارداری که میزان موجودی آنی در آن‌ها قابل‌مشاهده است را نصب کنید.

ما در این مقاله قصد داریم روشی را شرح دهیم که در آن مشکلات انبارگردانی وجود نداشته و در عین حال موجودی کالا نیز به شکل صحیح و واقعی گزارش می گردد. مهمترین مشکل در انبارگردانی تعطیلی چند روزه انبار، صرف وقت و زمان و نیز هزینه برای انجام مراحل مختلف آن است. اگر تنها مورد نخست یعنی تعطیلی چند روزه انبار را در نظر بگیریم خواهیم دید که در شرکت های تولیدی می تواند مشکلات زیادی را در پی داشته باشد. به همین دلیل روش چرخه شمارش را پیشنهاد می کنیم.

چرخه شمارش، یک فرآیند حسابرسی موجودی است که به‌طور مداوم در طول سال اتفاق می‌افتد و به شما این امکان را می‌دهد که تنها بر بخشی از موجودی تمرکز کنید. هرچه تعداد این چرخه‌ها بیشتر باشد احتمال اشتباه در مدیریت موجودی کمتر است. ارزش کالا می‌تواند معیاری برای اجرای چرخه شمارش کالا باشد، یعنی کالاهایی که دارای ارزش بیشتری هستند در این چرخه قرار بگیرند. ارزش کالا می‌تواند بر اساس قیمت کالا، میزان مصرف و یا اهمیت آن کالا در کسب‌وکار باشد.

این مطلب را نیز بخوانید: انبارگردانی

مزایای چرخه شمارش

کمترین اختلال در کار انبار:

انبارگردانی پایان سال اغلب باعث اختلال  کار انبار می‌شود چراکه شما در حین انبارگردانی قادر به انجام عملیات روزانه انبارداری نیستید، بنابراین اگر چرخه شمارش را به‌صورت هفتگی انجام دهید دیگر نیازی به متوقف کردن عملیات انبارداری نبوده و علاوه بر اینکه دقت میزان موجودی به‌طور مداوم ارزیابی می‌شود ارتباط مؤثر بین سازمان شما و مردم برقرار می‌ماند.

برنامه ریزی های اساسی برای بهینه سازی انبار، باعث می شود که عملیات انبارداری آسان تر شود:

به عنوان مثال، از بین بردن جعبه ها به محض رسیدن محصول، آشفتگی انبار را کاهش می دهد و دسترسی به راهروهای انبار ساده و آسانتر می شود. این تلاش اضافی باعث می شود که وقت اضافه بیشتری در آینده داشته باشید.

افزایش اعتماد به تصمیمات خرید:

هنگامی که چرخه شمارش را بصورت همیشگی اجرا می کنید، پس به طور مداوم در حال ارزیابی موجودی انبارتان هستید، بنابراین با داشتن بررسی های کوچکتر، تمرکز بیشتری بر زیرمجموعه موجودی خود داشته و درنتیجه تصمیمات خرید شما آگاهانه تر و هدفمندتر هستند. به این صورت شما قادر هستید کسری و یا انباشت کالا در انبار خود را مدیریت کرده علاوه بر استفاده بهینه از فضای انبار با ارائه گزارشهای به روز اطلاعات مفیدی در رابطه با انبار خود به دیگران ارائه دهید.

اختلافات کمتر:

با کوتاه شدن زمان بین شمارش، زمان ایجاد خطا را کاهش داده و بدین صورت پیدا کردن اشتباه و رفع آن ساده تر و سریعتر خواهد بود. بدیهی هرچه گذشت زمان از بروز اشتباه بیشتر باشد پیدا کردن و رفع آن نیز به همان نسبت دشوارتر خواهد بود، مثلا فرض کنید که شما انبارگردانی سالیانه انجام می دهید و یک قلم کالا را در زمان رسید انبار و یا حواله اانبار اشتباه ثبت کرده اید، بدیهی است تا زمانی که اقدام به انبارگردانی نکرده اید با آن برخورد نخواهید کرد مگر در موارد نادری که به صورت اتفاقی متوجه شوید. در این صورت چقدر زمان نیاز است تا متوجه موارد اشتباه شوید و چقدر وقت و هزینه باید برای آن صرف کنید؟

هرچه زمان شمارش کالا کمتر باشد، اشتباهات سریعتر پیدا شده و رفع آنها نیز سریعتر صورت می گیرد.

حفظ تمرکز و نگه داشتن موجودی به عنوان یک اولویت:

در کسب و کارهای مبتنی بر محصول، در بیشتر موارد موجودی کالا باعث ایجاد دردسر می شود. زیرا اینگونه سازمان ها اغلب سهامی عام هستند و اگر میزان موجودی به صورت شفاف اعلام نگردد سهامداران آن را به عنوان سرمایه نمی پذیرند و تنها آن بخشی که منتج به درآمد می شود را مورد نظر قرار می دهند. اگر چرخه شمارش ها کوچکتر باشند، بدیهی است که دقت در میزان سهام نیز بیشتر است و باعث ایجاد حس اعتماد بین سهامداران می گردد

انبارگردانی سالانه وقت گیر و هزینه بر است:

در حالی که شمارش موجودی سالانه یک راه عالی برای پایان دادن به سال است و باعث می شود سال جدید با موجودی شفاف و مشخص آغاز شود ولی چیزی که واضح است صرف وقت و هزینه زیاد برای آن است. این در حالی است که استفاده از شیوه چرخه شمارش بیشترین بهره وری را در پی خواهد داشت.

شما می توانید در پایان سال نخست اجرای این طرح سرعت و تعهد اعضای تیم خود را در انجام فرآیندهای انبارداری بررسی نمائید تا به نتایج شگرف آن برسید.

به این نکته توجه داشته باشید که چرخه شمارش روشی دو سویه است و شما باید با برقراری ارتباطی سالم و دوسویه با پرسنل انبار نسبت به بازخورد مشکلات نیز پیگیری لازم را انجام دهید.

 

دانلود فایل PDF این مطلب

منبع نوشته:https://www.inboundlogistics.com/cms/article/how-to-make-physical-inventory-counts-less-stressful/

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *