ایمنی در انبار

ایمنی در انبار

ایمنی در انبار یکی از مهم‌ترین مباحث می‌باشد، از آنجائی که در انبار اجناس گوناگونی نگهداری می‌گردد، باید شرایطی را در انبار فراهم نمود تا تمامی کالاها به نحو صحیح نگهداری شده و ازنظر ایمنی مشکلی پیش نیاید. به‌عنوان نمونه مواد قابل اشتعال و یا مواد شیمیائی در انبارهای جداگانه و با رعایت نکات ایمنی در انبار مربوطه نگهداری گردند. در ادامه به توضیح کامل این موارد می‌پردازیم.

الف- چیدمان اجناس و کالاها:

تمامی اجناس باید به نحوی در انبار چیده شوند که علاوه بر قابل‌شمارش بودن، در اثر ارتفاع زیاد سقوط نکنند.

ب- نگهداری اجناس:

اجناس باید به نحوی در انبار نگهداری گردند که براثر فشار باعث بروز خسارت مالی نشود.

ج- استفاده از ابزار کار مناسب:

برای چیدن و یا جابجایی اجناس باید از ابزار کار مناسب استفاده کرد. به‌عنوان نمونه اجناسی که روی پالت چیده شده‌اند باید با لیفتراک جابجا شوند و یا برای چیدن اجناس در ارتفاع از نردبان استفاده کرد و البته باید به این نکته نیز توجه نمود که اجناس سبک را در ارتفاع قرار داد.

د- باز کردن بسته‌بندی:

در زمان باز کردن بسته‌بندی کالاها باید از ابزار مناسب استفاده نمود و با توجه به شکل، ماهیت و جنس بسته‌بندی از قیچی، اهرم، آهن‌بر و … استفاده کنیم.

ر- جابجایی اجناس و کالاها:

جابجایی اجناس و کالاها در انبار باید با وسایل مناسب موجود در انبار و نیروی انسانی کارآموخته صورت گیرد. به‌عنوان نمونه در زمان تخلیه یا بارگیری کپسول هوا باید از انداختن یا غلتاندن آن پرهیز کرد.

س- کپسول‌ها:

از قرار دادن کپسول‌ها زیر اشعه خورشید باید خودداری کرده و تمامی سیلندرها را به‌صورت عمودی بچینیم، همچنین کپسول‌های اکسیژن و استیلن را جدا از هم نگهداری کرد. علاوه بر آن باید از آغشته نمودن کپسول‌های اکسیژن هوا به روغن جلوگیری کرد.

ص- مواد قابل اشتعال و انفجار:

این‌گونه مواد باید در انباری جداگانه نگهداری گردند و دماسنج نیز برای چک کردن مداوم دمای هوا موردنیاز است. با توجه به خواص هر یک از مواد باید نسبت به سالم بودن سیم‌کشی انبار، وجود دستگاه تهویه مطبوع، کولر و دستگاه اطفاء حریق اطمینان حاصل کرد.

 

دانلود فایل PDF این مطلب

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *