چرا انبارداری پیشرفته؟

چرا انبارداری پیشرفته؟

در سالیانی پیش از این ( اواسط سال ۱۳۴۰) به دلیل نبود قانون مشخص در خصوص انبار و انبارداری و عدم دانش کافی صاحبان کالا با اصول نگهداری صحیح کالا در انبار، وضع اغلب انبارهای تجارتی و به تبع آن انبارهای شرکت های خصوصی اسفبار بود.

با توجه به این مطلب که در آن سالها تجارت ایران رو به فزونی نهاده بود و کمبود انبارهای استاندارد احساس می گردید، در ششم شهریور ماه سال ۱۳۴۰ هیات وزیران طی مصوبه ای شرایط تاسیس انبارهای عمومی را اعلام نمود و اولین شرکت سهامی انبارهای عمومی ایران در ۱۲ دی ماه همان سال تاسیس و به ثبت رسید.(۱)

این تحول باعث گردید انبار شرکت های خصوصی نیز بیشتر از گذشته مورد توجه قرار گیرند ولی نه به آنصورت که شایسته بود. مشکل انبارها تا حدود یک دهه پیش همچنان پابرجا بود و کمتر سازمانی انبار را جزو بخشهای استراتژیک خود قلمداد می نمود. مدیران سازمان ها انبارداران را افرادی تنبل و تن پرور می شمردند که چون توانایی انجام کاری را ندارند به انبار روی آورده اند. در آن سالها انباردار فردی بود که مسئول دریافت اجناس و تحویل آنها به بخش های مختلف بود و بیشتر نقش یک رابط را داشت که هیچ تأثیری در روند کاری سازمان ایفا نمی کرد.

با پیشرفت علوم، انبارداری به عنوان یک دانش مطرح گردید و سازمانها واحدی مستقل برای انبار در نظر گرفته و مدیران انبارها شروع به کار نمودند. با حضور مدیر انبار در بخش مدیریت سازمان، وظایف انباردارن و کمک انباردارن از شکل پیشین خود که فقط یک رابط بودند تغییر یافته و اکنون در بیشتر سازمان ها به عنوان بخشی مهم مورد توجه قرار گرفته اند و کسانی توانایی پیشرفت دارند که دانش خود را به روز نگه دارند.

گرچه بخش های اصلی برنامه انبار توسط مدیریت انبارها ارائه می گردد ولی انباردارها نیز باید دانش و آگاهی لازم و کافی برای جلوگیری از اشتباهات احتمالی را داشته باشند. به عنوان نمونه تعیین میزان موجودی یا نقطه سفارش کالاهای حساس و استراتژیک و یا سیستم کدینگ مجموعه توسط مدیریت انبارها محاسبه و طراحی می گردد، اما یک انباردار باید دانش کافی برای تعیین نقطه سفارش، میزان سفارش و ذخیره احتیاطی را برای کالاهای معمولی داشته باشد و یا اطلاعاتی کلی در مورد انواع مختلف سیستم کدینگ داشته باشد تا بتواند در هر سازمانی خود را با سیستم کدینگ ارائه شده هماهنگ نماید. با توجه به مطالب ارائه شده امیدوارم دلیل اینکه چرا باید انبارداری پیشرفته را فرا بگیریم را متوجه شده باشید.

در این بخش با اصولی که در حیطه کاری انبارداران ( البته پیشرفته و نه سنتی ) می باشد سروکار خواهیم داشت.

۱)شیبانی- احمد علی.اصول علم مارکتینگ- انتشارات دانشگاه ملی ایران، تهران،۱۳۵۶

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *