کرونا ویروس نکات ایمنی محیط کار

کرونا ویروس و نکات ایمنی محیط کار

کرونا ویروس و نکات ایمنی محیط کار

با توجه به شیوع کرونا ویروس در سطح کشور و با توجه به اینکه اجناس موجود در انبار از مبادی گوناگونی عبور کرده و وارد انبار می‌شود، بر آن شدیم تا راهنمایی درباره کرونا ویروس و نکات ایمنی محیط کار برای پرسنل انبار تهیه کنیم.

به این امید که از بروز بیماری در بین این عزیزان پیشگیری شود. در ادامه به شرح مختصری در خصوص ویروس کرونا و راه‌های مقابله با آن می‌پردازیم.

کرونا ویروس چیست؟

در حال حاضر کمتر کسی است که چیزی از کرونا ویروس (Coronavirus) و محل پیدایش آن نشنیده باشد، مشکل اصلی این ویروس سرعت انتشار آن است و اینکه تاکنون داروی ویژه‌ای برای آن ساخته نشده است.

البته شنیده‌ها از آن حکایت دارد که برخی داروهای مخصوص بیماری ایدز که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند برای مقابله با آن مناسب هستند. این ویروس (COVID-19) متأسفانه در کشور ما نیز شیوع پیداکرده که می‌تواند منجر به ایجاد علائمی نظیر تب، سرفه و تنگی نفس گردد.

در موارد کمی نیز می‌تواند موجب عفونت شدید و حتی مرگ گردد. این ویروس اولین بار، از حیوانات آلوده‌ای که در کشور مبدأ (چین) خریدوفروش و مصرف می‌شدند به انسان منتقل‌شده ولی اکنون اکثر موارد ابتلا به‌وسیله تماس انسان آلوده و مبتلا به بیماری با فرد سالم است.

کرونا ویروس چگونه منتشر می‌شود؟

انتقال این ویروس از طریق تماس مستقیم با فردی که دارای علائم ابتلا به آن است، ریز قطره‌ها عطسه و سرفه و سطوح آلوده  امکان‌پذیر است. به این نکته توجه داشته باشید که این ویروس به‌خودی‌خود نمی‌تواند در فضا منتشر شود پس نگران انتقال از طریق هوا نباشید.

دستورالعمل مراقبتی در خصوص کرونا ویروس

توصیه‌های کلی به‌منظور کاهش در معرض قرار گرفتن با عوامل میکروبی بیماری‌زا و جلوگیری از انتقال طیف وسیعی از بیماری‌ها به شرح زیر است که شامل بهداشت دست، تنفس و بهداشت مواد غذایی است:

  • مرتباً دست‌های خود را با آب و صابون شستشو کنید و یا با مواد ضدعفونی‌کننده الکلی ضدعفونی نمایید.
  • هنگام سرفه و عطسه جلوی دهان و بینی خود را با دستمال گرفته و بلافاصله دستمال را درون سطل زباله دارای درپوش انداخته و دست‌های خود را بشویید. (اگر دستمال در دسترس نبود از آرنج خود کمک بگیرید تا از انتشار احتمالی ویروس جلوگیری کنید.)
  • از تماس نزدیک با هرکسی که تب و سرفه دارد خودداری کنید.
  • اگر تب، سرفه و یا هرگونه مشکلی در تنفس دارید، سریعاً به پزشک مراجعه کنید.
  • زمانی که دارای نشانه‌های سرفه و تب هستید از ارتباط نزدیک با دیگران خودداری کنید و از انداختن آب دهان خود در اماکن عمومی پرهیز نمایید.
  • از مصرف محصولات حیوانی خام یا پخته نشده اجتناب کنید. گوشت خام، شیر یا اندام‌های حیوانی خام باید بااحتیاط نگهداری شوند تا از تماس آن‌ها با غذاهای پخته‌شده و آلودگی غذا جلوگیری شود.

شستشوی دست‌ها در موارد ذیل الزامی است:

  • بعد از عطسه و سرفه
  • هنگام مراقبت از بیمار
  • قبل، در حین و بعد از تهیه خوراک
  • پیش از خوردن خوراک
  • پس از استفاده از سرویس بهداشتی
  • هنگامی‌که دست‌ها به‌وضوح آلوده هستند
  • پس از تماس با حیوانات یا مدفوع و سایر پسماندهای آن‌ها
  • فواصل مابین لمس مواد خوراکی خام، پخته و آماده مصرف
  • پرهیز از دست دادن با یکدیگر به دلیل مسائل بهداشتی

بهداشت فضاهای عمومی

  • به‌طور روزانه سطوح مورد تماس کارکنان با محلول ضدعفونی وایتکس رقیق (۱%) گندزدایی شود.
  • توالت و روشویی مورداستفاده کارکنان با محلول ضدعفونی وایتکس رقیق (۱%) گندزدایی شود.
  • به دلیل احتمال ایجاد ذرات ریز آلوده‌کننده، از تکاندن لباس کار خودداری شود.
  • تمام سطوح در تماس با کارکنان ازجمله دسته مبل، صندلی وسایل داخل اتاق دستگیره درب و … با پارچه یا تی پارچه‌ای آغشته به محلول ضدعفونی وایتکس رقیق (۱%) گندزدایی شود؛ و شستشوی دست پس‌ازآن الزامی است.
  • باز گذاشتن در و پنجره‌های دفتر انبار و فضای بسته، جهت تهویه طبیعی محیط الزامی است.
  • همه هواکش‌های سرویس‌های عمومی حتماً روشن باشد تا تهویه مناسب صورت گیرد.
  • از فعالیت پرسنل بیمار و مشکوک به بیماری‌های تنفسی جلوگیری شود.
  • کلیه پرسنل ملزم به پوشیدن ماسک، دستکش و لباس کار مناسب حین انجام وظایف می‌باشند.
  • تمامی سطل‌های زباله داخل اتاق‌ها، سرویس‌های بهداشتی و فضاهای عمومی باید حتماً مجهز به کیسه‌زباله باشند و در هنگام جمع‌آوری درب کیسه‌های زباله حتماً محکم گره گردد.

نکات لازم گندزدایی

  • جهت زدودن و کاهش بار آلودگی سطوح از عامل بیماری‌زا، ابتدا سطوح با دستمال مرطوب و آغشته به مواد شوینده نظافت گردد.
  • گندزدائی توسط دستمالی که در محلول گندزدای تهیه‌شده، مرطوب و خیس شده، برای سطوح انجام می‌شود. در این قسمت دستمال در سطل یا ظرفی که محتوی محلول گندزدا است غوطه‌ور شده پس از فشردن و زدودن محلول اضافی بر روی کلیه سطوحی که تماس مشترک برای آن‌ها وجود دارد کشیده می‌شود.
  • لازم است رطوبت ناشی از آغشته شدن سطوح (میله‌ها، دستگیره‌ها، دسته صندلی و جلومبلی و …) به مواد گندزدا به‌صورت خود به خود خشک‌شده و از خشک‌کردن سطوح با وسایل و یا دستمال دیگر ممانعت به عمل آید (مهم)
  • مدت حدود ۱۰ دقیقه‌ای ماندگاری برای اثربخشی مواد گندزدا بر روی سطوح پیش‌بینی می‌شود.
  • لازم است نظافت را از یک نقطه آغاز و در طرف یا نقطه مقابل به پایان برسد.
  • دستمال‌ها و وسایلی که برای نظافت اتاق و فضاهای عمومی استفاده می‌شود باید از وسایلی که برای شستشو و نظافت سرویس‌های بهداشتی بکار می‌رود جدا بوده و در هیچ شرایطی به‌صورت مشترک استفاده نگردد.

روش آماده‌سازی محلول یک درصد وایتکس

یک واحد وایتکس را به ۵ واحد آب سرد و معمولی در ظرفی درب دار و ترجیحاً پلاستیکی اضافه نمائید. یادآور می‌شود محلولی که به‌این‌ترتیب آماده می‌شود لازم است در ظرف درب بسته‌ای نگهداری شده و حداکثر زمان ماندگاری و قابل‌استفاده بودن برای عملیات گندزدائی ۲۴ ساعت در نظر گرفته‌شده است. به جهت افزایش کارآمدی ماده گندزدای درست‌شده، تازه مصرف کردن آن در اولویت است.

اگر از دستگاه اسپری استفاده می‌کنید، فاصله افشانه تا سطح موردنظر باید به قدری باشد که اسپری در ریزترین اندازه افشان شود تا تمامی سطح را به‌خوبی بپوشاند.

روش آماده‌سازی ژل ضد عفونی کننده

مواد مورد نیاز:

۱- ژل آلوورا ۹۴ درصد (۲۵۰ سی سی)

۲- الکل طبی (۵۰۰ سی سی)

۳- اسانس نعنا ۳۰ قطره (برای از بین بردن بوی الکل، می توانید اسانس مورد علاقه خودتان را بکار ببرید.)

اگر مخلوط کن دارید ژل آلوورا و الکل طبی را در آن ریخته و یک دقیقه مخلوط کنید (اگر مخلوط کن ندارید با یک چنگال و به صورت دایره‌ای و سرعت زیاد آن‌ها را مخلوط کنید) و در آخر اسانس را افزوده و چند ثانیه دوباره مخلوط کنید.
ماده به دست آمده را در یک ظرف در بسته ریخته و به کمک آن دستان خود را ضدعفونی کنید.

 

چند نکته مهم درباره کرونا ویروس و نکات ایمنی محیط کار:

  • از دست دادن به یکدیگر پرهیز کنید و فاصله ۱ تا ۲ متری را با دیگران رعایت کنید.
  • این ویروس از طریق مخاط وارد بدن می‌شود، برای پیشگیری از این امر در طول روز، به‌هیچ‌وجه دستان خود را به چشم، بینی و یا دهان خود نمالید. بهترین و ساده‌ترین کار برای پیشگیری از این عمل استفاده از دستکش کار است. چون کمتر کسی با دستکش کار اقدام به خاراندن بخشی از بدن خود می‌کند.
  • بلافاصله پس از درآوردن دستکش دستان خود را با توجه به مراحلی که در تصویر زیر نمایش داده‌شده با محلول مناسب شستشو دهید.

کرونا ویروس و نکات ایمنی محیط کار

 

  • در زمان پایان کار ابتدا لباس کار را با لباس خانه تعویض نموده و سپس اقدام به شستن دست‌ها کنید، اگر آلودگی دست‌ها به‌گونه‌ای است که امکان این کار وجود ندارد پس از تعویض لباس‌ها دوباره دست‌هایتان را با دقت بشویید.
  • پس از شستن دست‌ها از دستمال‌کاغذی برای خشک‌کردن استفاده کنید و شیر آب را با همان دستمال ببندید.
  • به‌دفعات گفته می‌شود که نیاز نیست همگان از ماسک استفاده کنند، با توجه به اینکه دوره نهفته (زمانی که علائم مشخص نیستند ولی انتقال ویروس صورت می‌گیرد) این ویروس بین ۱۴ روز است، هرکدام از ما می‌توانیم ناقل این ویروس باشیم، پس برای مراقبت از دیگران باید از ماسک استفاده کنیم.
  • عده‌ای به‌اشتباه از دستکش‌های لاتکس استفاده می‌کنند، این دستکش‌ها برخلاف تفکر عامه مانعی برای آلوده شدن دست‌ها نیستند و بهتر است از آن‌ها استفاده نشود. در فیلم زیر می‌توانید دلیل آن را ببینید. فیلم را حتماً تا انتها ببینید.

 

چرا باید دست‌ها را به روش خاصی شست؟

 

تلاش ما این است که در مطلب کرونا ویروس نکات ایمنی محیط کار اطلاعاتی در این زمینه را با شما به اشتراک بگذاریم..

در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی متنی منتشر شده که به وزارت بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده آمریکا متسب شده، با وجود جستجوی فراوان چنین مطلبی در سایت آن وزارتخانه https://www.hhs.gov/ پیدا نکردیم، ولی با توجه به اینکه حاوی مطالب مفیدی است با شما به اشتراک می‌گذاریم:

دستورالعمل جامع مواجه نشدن با بیماری ناشی از ویروس کرونا (۲۰۱۹-nCoV):

۱- تحت هیچ شرایطی و هیچ وقت دست خود را به صورت خود نزنید. (چشم، بینی و دهان خود را تحت هیچ شرایطی لمس نکنید)

۲- دست هایتان را به صورت مرتب (هر ۱ ساعت یکبار) با آب و صابون (حداقل ۲۰ ثانیه) یا ضدعفونی کننده با الکل بالای ۶۰ درصد (بین ۶۰ تا ۹۵ درصد) بشویید.

۳- به جز مواقع اجبار از خانه بیرون نروید.

۴- از دست دادن و روبوسی با دیگران پرهیز کنید.

۵- فاصله ۱ متری با دیگران را رعایت کنید. (به خصوص افرادی که نشانه‌های مریضی از جمله سرفه یا تب دارند)

۶- در صورت سرفه یا عطسه کردن، با آرنج خمیده (flexed-elbow) (دست خود را خم کنید و آرنج را جلوی دهن بگذارید) یا دستمال کاغذی (که سریعا به سطل آشغال بسته میندازید) را در مقابل دهن قرار دهید.

۷- در صورت خارج شدن از خانه و عدم دسترسی به مواد شوینده، از محلول ضدعفونی کننده با الکل بالای ۶۰ درصد (بین ۶۰ تا ۹۵ درصد) استفاده کنید.

۸- گوشی همراه خود را در خارج از خانه از جیب خود خارج نکنید (مگر در شرایط اضطراری)

۹- اقدامات زیر در هنگام بازگشت به خانه بسیار بسیار حیاتی می‌باشد و باید گام به گام و با دقت رعایت شود:

الف) بعد از ورود به خانه بدون دست زدن به هیچ چیز و بدون برخورد یا نشستن در جایی، مستقیما به دستشویی رفته و دست خود را به طور کامل بشویید. (در دستشویی را از قبل باز بگذارید، در صورت باز نبودن در، با دستمال کاغذی درب را بازکنید و سریعا دستمال را به سطل آشغال بسته (closed bin) بیندازید و بعد از پایان کار، دستگیره را ضدعفونی کنید)

ب) تلفن همراه خود را ابتدا با دستمال مرطوب الکلی و سپس با محلول ضدعفونی الکل بالای ۶۰ درصد به طور کامل ضدعفونی کرده و روی دستمالی بگذارید. (در صورت استفاده از قاب محافظ، قاب محافظ را خارج کرده و هردوی گوشی و قاب محافظ را به طور کامل ضدعفونی کنید)

ج) لباس‌های بیرون خود را دربیاورید و در مکانی به دور از لباسهای منزل و دیگر وسایل خانه آویزان کنید.

د) مجدد به دستشویی رفته و دست خود را به طور کامل بشویید.

ه) در این مرحله می‌توانید لباس منزل خود را بپوشید.
اکنون محیط خانه شما امن می‌باشد و به شرط دست نزدن به صورتتان، میتوانید از گوشی همراه خود استفاده کنید.

۱۰- دست خود را قبل، در حین و بعد از تهیه غذا، قبل از خوردن غذا و بعد از استفاده از توالت بشویید.
فراموش نکنید تحت هیچ شرایطی و در هیچ ساعت روز و در هیچ مکانی به صورت خود (چشم، بینی و دهان) دست نزنید.

۱۱- تمام سطوح پرتماس خانه و محل کار (high-touch surfaces) را هرروز با اسپری تمیزکننده بشویید. (از جمله: پیشخوان، رومیزی، میز کار، وسایل حمام و توالت، تلفنها، کیبورد، تبلت و میز کنار تخت، دستگیره‌های درها)

 

در مصرف آب صرفه‌جویی کنیم:

 

مطلب کرونا ویروس  نکات ایمنی محیط کار در فواصل زمانی به روز رسانی می‌شود.

ویروس کرونا چیست؟

فیلم آموزشی که در پی می آید چندین ویژگی بی نظیر دارد. و موثر ترین فیلم ایرانی یا خارجی است که طی این مدت در فضای مجازی راجع به کرونا آمده است.
۱.فیلم علمی و مستند است.
۲. توسط فردی ارائه می شود که مسقیما با کرونا درگیر است.
۳. فیلم آینده را پیش بینی می کند. آینده ای که تابعی از رفتار ما است. می تواند کرونا تمام شود‌. می تواند ادامه داشته باشد. انتخاب با ماست، نه با ویروس کرونا. در حقیقت ویروس کرونا، در اثر رفتار ما متوقف می شود و می میرد. یا در اثر رفتار ما ادامه می کند و ما را می کشد.
۴. فیلم متکی بر اصول روانشناسی مداخله در بحران است. بنابراین، جنبه های روانی مقابله با کرونا را بخوبی لحاظ کرده است. به ویژه آنکه نوید می دهد که اگر اصول را رعایت کنیم، خودمان بیمار نمی شویم و دیگران را بیمار نمی کنیم. یعنی نتیجه شیوع یا اتمام کرونا دست ما و در اختیار ماست.
۵. از تکنولوژی روز برای آموزش استفاده می کند.
۶. حس میهن پرستی و یکپارچگی ملی را تقویت می کند.
۷. صدها ساعت صرف شده تا این فیلم آموزشی تولید شود. پس جا دارد در محیط ساکت جند بار دیده شود و به دیگران معرفی شود.
ارادتمند
ناصر صبحی قراملکی

ویروس کرونا هرآنچه باید بدانید:

 

به امید از بین رفتن این ویروس با کمترین تلفات در دنیا و کشور عزیزمان

بدانیم که:

۱-  تک سرفه خشک + عطسه = آلودگی هوا ✅

۲-  تک سرفه + مخاط + عطسه + آبریزش بینی = سرماخوردگی✅

۳-  تک سرفه + مخاط + عطسه + آبریزش بینی + درد بدن + ضعف + تب کم = آنفولانزا ✅

۴- سرفه خشک و مکرر + عطسه + درد بدن + ضعف + تب بالا + مشکل در تنفس + عدم حس بویایی و چشایی = ویروس ‎کرونا ❌

 

کرونا ویروس نکات ایمنی محیط کار

 

ابتلا ودرمان بیماری کووید از سه اصل اساسی پیروی می‌کند:

 

۱- میزان ویروس دریافتی

۲- شکل دریافت ویروس

۳-زمانبندی بیماری

 

جدا از وجود بیماری‌های زمینه‌ای در بدن، علت اصلی دیگری که سبب ابتلا به انواع خفیف تا حاد در بیماری کووید ۱۹ می‌شود نوع و میزان ورود ویروس به بدن شما است.

اینکه صحبت از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی می‌شود، دور نگاه داشتن شما از حجم بالای ورود ویروس ‏به اندام داخلی است.

این یعنی چه ؟

امکان ابتلا از طریق دست زدن به سطوح آلوده تا تنفس در هوای ICU متغیراست و این متغیر بودن، شرط اساسی برای ایجاد التهاب در بدن انسان است.

اگر شخصی با دست زدن به نیمکت آلوده پارک، لمس در یخچال آلوده، میله اتوبوس و … به ویروس کرونا آلوده شود، ‏احتمالا به نوع خفیفی از التهاب دچار خواهد شد آنهم به دو علت:

یک: ویروس با حجم کمی به بدن او وارد شده است.

دو: ویروس وارد شده در فاز خنثی قرار دارد و بدن فرد فرصت کافی برای مقابله را دارد.

اما در صورتی‌که شخص مستقیماً مورد هجوم ویروس از طریق ریز ذرات بزاقی منتشر شده ‏توسط سرفه و عطسه فرد بیمار قرار بگیرد حجمی معادل ۱ تا ۱۰۰ میلیون ویروس با اکتیویتی بالا وارد بدن او شده و کار سیستم ایمنی بدن برای جلوگیری از ایجاد عفونت خونی سخت و سخت‌تر خواهد شد.

ماسک و ضد عفونی کردن دستها، افراد را از هر دو مورد ابتلا مصون نگاه می‌دارد.

دلیل اینکه در بیمارستان‌ها، سخت‌ترین شکل ابتلا نصیب پرستاران و پزشکان عفونی، ریه و ICU شده این است که یک بار تنفس یا آلودگی با ریزذرات بزاقی بیماران در آن محیط، آن‌ها را با بالاترین سطح از حجم از ویروس با بالاترین اکتیویتی مواجه کرده و بدن کمترین فرصت را برای مقابله و رویارویی با ویروس را دارد و عملاً در جنگی سخت ‏مغلوب خواهدشد.

بیشتر متوفیان کووید ۱۹ هم جدا از ابتلای احتمالی به بیماری‌های زمینه‌ای و ضعف ایمنی، در معرض ابتلای سخت بودند یعنی در تقابل با سرفه بیمار یا ترشحات بدن بیمار که در هر ۱۰ میلی گرم اش تا ۱۰۰ میلیون ویروس بسیار اکتیو وجود دارد، قرار داشته‌اند.

 

پس رعایت فاصله ایمن ‏و استفاده از ماسک و مایع ضدعفونی کننده اصلی‌ترین دلیل برای عدم ابتلای شما است.

با این دو اصل و استفاده از شیلد صورت در محیط‌های شلوغ می‌توانید تردد کرده، به کار خود رسیدگی و یا خرید کنید.

اما مورد دیگری که برای درمان بسیار حیاتی است زمانبندی بیماری است.

شروع بیماری همراه با بروز اولین علامت هست نه شروع دوره کمون یا نهفتگی.

اولین روز شروع علایم یعنی روز ۱

از روز ۱ تا ۷ بیماری در بدن گسترده می‌شود و با توجه به فاکتورهای مختلف، بدن شما به مقابله با بیماری می‌پردازد.

از روز ۷ تا ۱۰ ریه بیشترین احتمال را برای درگیر شدن دارد.

اگر درگیر شد از ‏روز ۷ تا ۱۴ فرد مبتلا شرایط سخت بیماری را تجربه می‌کند، مانند تنگی نفس و سرفه‌های کنترل شده یا پایین آمدن شدید سطح اکسیژن خون و بستری شدن در بیمارستان. اگر کار به بیمارستان نکشید در صورت بهبودی در این بازه زمانی بیمار در روز ۱۴ وارد دوره نقاهت می‌شود. خطرات بیماری به مرور کاهش یافته و در روز ۲۸ دوره ناقل ‏بودن فرد هم به پایان می‌رسد.

اساسی‌ترین زمان ممکن برای سرکوب بیماری بازه ۱ تا ۷ است، در صورت درگیر شدن ریه روز ۷ تا ۱۴ و در صورت نیاز به بستری شدن هم این دوره قطعا افزایش پیدا خواهد کرد.

 

کرونا ویروس نکات ایمنی محیط کار

امیدواریم توانسته باشیم اهمیت کرونا ویروس و نکات ایمنی محیط کار را در این مطلب ارائه کرده باشیم.

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *