کوتاه کننده لینک چیست؟

کوتاه کننده لینک

کوتاه کننده لینک چیست و چه کاربردی دارد ؟ چه مزایایی دارد؟

کوتاه کننده لینک چیست؟

کوتاه کننده‌های لینک یا URL shortener سرویس‌هایی هستند که آدرس‌های اینتنرتی طولانی که از تعداد کاراکترهای زیادی تشکیل شده‌اند را به لینک‌های کوتاه تبدیل می‌کنند. هر قدر لینک طولانی‌تر باشد و یا واژگان پارسی در آن بکار رفته باشد، احتمال بوجود آمدن اشتباه بیشتر است. علاوه بر آن در برخی موارد چاپ لینک‌های طولانی بر روی کارت ویزیت و یا در فضایی محدود ناممکن می‌شود، اینجاست که کوتاه‌کننده لینک به کمک شما می‌آید. اگر بخواهیم خیلی کوتاه و خلاصه بیان کنیم لینک یا آدرس کوتاه شده فضای کمتری را نسبت به لینک اصلی اشغال می‌کند.

به عنوان مثال لینک بلند زیر:

https://lms.anbaryar.com/%D8%B1%D9%88%DB%8C%D8%AF%D8%A7%D8%AF%D9%87%D8%A7/warehousing-training-webinar/

در این لینک علاوه بر طولانی بودن به دلیل استفاده از کاراکترهای پارسی، ظاهری زشت پیدا کرده و اگر بخواهید آن‌را برای کسی بخوانید عملا بسیار دشوار بوده و مشکل ایجاد می‌کند، ولی با یک سرویس کوتاه کننده می‌توانیم آن‌را به شکل زیر در اختیار دیگران قرار دهیم:

https://3pls.ir/webinar

همچنین لینک زیر:

https://anbaryra.com/contact-us

هرچند ظاهر خوبی دارد ولی طولانی است و می‌توان آن‌را با لینک زیر جایگزین کرد.

https://3pls.ir/call

نحوه استفاده از سرویس‌­های کوتاه کننده لینک

استفاده از این سرویس‌­ها و سایت­‌ها بسیار ساده است. پس از ورود به سایت در کادری که مشخص شده لینک خود را وارد کرده و با فشردن دکمه “کوتاه کن” لینک کوتاه شده را دریافت می‌کنید. با توجه به امکانات آن‌ها امکان دارد شما بتوانید نامی دلخواه برای لینک خود انتخاب کنید و یا برای آن رمز گذاشته تا امکان دسترسی را محدود کنید.

چرا باید لینک را کوتاه کنیم؟

دلایل و انگیزه‌های متفاوتی برای این کار وجود دارد که در ادامه برخی از مهمترین آن‌ها را شرح می‌دهیم:

استفاده راحت تر در صفحات اجتماعی

شما اگر بخواهید لینکی را در صفحات اجتماعی به اشتراک بگذارید، برای نمونه آدرس سایت خود را در بخش بیو صفحه اینستاگرامی خود قرار دهید تا کاربران اینستاگرامی شما بتوانند وارد آن شوند. در صورتی‌که آدرس سایت شما طولانی باشد، قرار دادن یک آدرس طولانی در بیو علاوه بر نازیبا کردن آن، فضای زیادی را اشغال می‌کند. شما می­‌توانید با استفاده از یک سرویس کوتاه کننده لینک، آدرس صفحه اینترنتی خود را کوتاه کرده و آدرس کوتاه شده آن را در صفحات مجازی خود قرار دهید.

استفاده از لینک‌های کوتاه شده اختصاصی با سلیقه شما

یکی دیگر از فایده‌های بکار بردن سرویس‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های کوتاه کننده لینک که به امکانات سایت کوتاه کننده بستگی دارد آن است که شما می‌­توانید بخش انتهایی آدرس کوتاه شده را با سلیقه خود انتخاب کنید. شما می­‌توانید از یک آدرس زیبا و متناسب با صفحه اینترنتی خود استفاده کنید، البته مانند لینک هر سایت، آدرس کوتاه شده نیز باید یونیک و غیر تکراری باشد.

 ایمیل مارکتینگ زیباتر و پیامک‌­های تبلیغاتی ارزان‌تر

لینک هرچه کوتاه‌تر و خواناتر باشد تاثیر بیشتری بر بیننده دارد و علاوه بر آن باعث کاهش هزینه در ارسال پیامک تبلیغاتی می‌شود. با توجه به محدودیت تعداد کاراکتر در پیامک‌ها بدیهی است کوتاه شدن لینک باعث پرداخت هزینه کمتری در زمان ارسال می‌شود.

بازاریابی آفلاین موثرتر

کوتاه، خوانا و با مفهوم بودن لینک‌ها باعث می‌شود به راحتی در ذهن مخاطب باقی مانده و این امر باعث تاثیر بیشتر در بازاریابی آفلاین می‌شود.

استفاده رایگان از سرویس­‌ها

بهترین ویژگی کوتاه کننده‌ها رایگان بودن آن‌هاست. البته در برخی از سرویس‌ها بخش‌های ویژه‌ای وجود دارند که نیاز به پرداخت هزینه دارند ولی مهمترین بخش آن یعنی کوتاه کننده لینک در تمامی آن‌ها رایگان است.

 استفاده از لینک کوتاه؛ جایگزینی مناسب برای لینک‌های فارسی

همانطور که در مثالی که در آغاز مقاله ارائه کردم، شوربختانه بکار بردن واژگان پارسی سبب ایجاد کاراکترهای نازیبا و علاوه بر آن باعث طولانی‌تر شدن لینک می‌شود در آن مثال کلمه “رویداد” به شکل “%D8%B1%D9%88%DB%8C%D8%AF%D8%A7%D8%AF%D9%87%D8%A7” نمایش داده شده است. همانطور که می‌بینید یک کلمه که از ۶ واژه تشکیل شده است به ۴۸ کاراکتر تبدیل شده که علاوه بر ظاهر نازیبا، بسیار طولانی است. و همانطور که در مثل مشاهده کردید این مشکل با کوتاه کننده لینک برطرف شد.

کوتاه کردن لینک را با کدام سرویس انجام دهیم؟

در زمان انتخاب سرویس کوتاه کننده به چند نکته اساسی باید توجه کرد:

۱- سرویس دائمی: اگر شما بخواهید از این لینک کوتاه شده، به عنوان یک لینک دائمی استفاده کنید (مثلا این لینک را در کتاب خود چاپ کنید)، لازمه آن وجود دائمی آن سرویس دهنده است. من کتابی نوشتم و در سایتم برگه‌ای اختصاصی برای آن در نظر گرفتم و به کمک یکی از این سرویس‌ها لینک کوتاه شده‌ای تهیه و آن را در کتابم چاپ کردم ولی متاسفانه در حال حاضر آن سرویس دهنده از دسترس خارج و تمامی آدرس‌های ایجاد شده توسط آن نز غیر قابل دسترسی هستند.

۲- سرعت ارائه لینک کوتاه: سایت باید بدون اتلاف وقت و بلافاصله پس از درخواست لینک کوتاه را ارائه کند.

۳- امکان انتخاب نام دلخواه: این یکی از ویژگی‌هاست که در برخی از سرویس دهندگان رایگان و در برخی دیگر در بخش پولی ارائه می‌شود.

۴- امکان استفاده بدون نیاز به ورود به سایت: امکان استفاده از خدمات سایت هر چه ساده‌تر باشد، دلنشین‌تر است.

 

چرا ۳PLS:

امکان دارد از خودتان بپرسید با وجود این همه سرویس کوتاه کننده چرا از ۳PLS بهره ببرم، در ادامه به دلایل این امر می‌پردازیم:

۱- صنعتی بودن دامنه: دامنه‌های موجود در بازار به صورت اتفاقی و با توجه به این مطلب که کوتاه کننده بودن لینک برایشان مهم بوده انتخاب شده‌اند مانند: plink, b2n, Opizo وyun . ولی ۳PL یک واژه صنعتی است، و هدف ما از انتخاب https://3pls.ir جلب نظر واحدهای صنعتی و تجاری است.

۲- بدون نیاز به وارد کردن اطلاعات شخصی: شما برای استفاده از سایت ما نیاز به نام نویسی ندارید.

۳- عدم نیاز ورود دوباره به سایت: اگر در نخستین ورودتان، به کمک گزینه بوک مارک که در فوتر سایت وجود دارد، سایت ما را به Bookmark  اضافه کنید، برای ایجاد لینک کوتاه نه نیازی به ورود به سایت ما دارید و نه خارج شدن از برگه‌ای که قصد کوتاه کردن لینک آن را دارید. (پیشنهاد می‌کنم این فیلم کوتاه را ببینید.)

۴- دائمی بودن سایت ما: در حال حاضر ما در چند سایت متفاوت مشغول ارائه خدمات گوناگون به کاربران خود هستیم و با توجه به فعالیت چند ساله می‌توانیم به شما این اطمینان را بدهیم که لینک‌های شما تا وقتی فعال هستند از دسترس خارج نخواهند شد.

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *