اداره طبقه‌بندی و استاندارد کالا چیست

اداره طبقه‌بندی و استاندارد کالا چیست

اداره طبقه‌بندی و استاندارد کالا چیست

از آنجائی که بخش بزرگی از قطعات و لوازم شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ (مانند شرکت نفت و گاز) از کشورهای خارجی تأمین می‌گردند؛ و علاوه بر آن قطعات یدکی، ابزار، ماشین‌آلات و اقلام مصرفی آن‌ها بسیار وسیع و گسترده هستند؛ تردیدی نیست که جهت ادامه حیات این صنایع نیاز به برقراری زبان مشترک فنی کالا و یا سیستم طبقه‌بندی و استاندارد کالا وجود دارد. از مزایای سیستم مذکور آشنا نمودن افراد اعم از طراحان، برنامه ریزان و کاربران صنعت نفت، گاز و پتروشیمی با کالای مصرفی و تأسیسات ذی‌ربط است.

عملکرد طبقه‌بندی و استاندارد کالا

اداره طبقه‌بندی و استاندارد کالا در جهت یکنواخت سازی کالاهای مورد مصرف در این صنایع با مشخصات مورد تائید و قابل‌قبول طبق استانداردهای مربوطه فعالیت دارد. این اداره با تخصیص شماره رمز به کالاهای یکسان برای تمام شرکت‌ها و واحدهای تابعه امکان خرید و استفاده از کالای صحیح را فراهم می کند. علاوه بر آن خرید تجمعی و استفاده از بعد اقتصادی خرید انبوه را ممکن می‌سازد، جابجایی کالا بین واحدهای گوناگون شرکت را به خاطر شناسایی آسان امکان‌پذیر می‌نماید.

اهمیت طبقه‌بندی و استاندارد کالا

افزایش روزافزون نگهداشت کالا به علت فرسودگی دستگاه‌ها و ماشین‌آلات و رشد تغییرات تکنولوژیک صنعت درزمینه مذکور و فراوانی و احداث مراکز عملیاتی نوبنیاد و یا باقیمانده از گذشته که اینک به نقش و اهمیت حیاتی سیستم طبقه‌بندی کالا در ادامه روند تولید واقف گشته‌اند ازیک‌طرف و تحولات کالا درزمینه استاندارد و مصرف به‌واسطه تعدد دوایر خرید از طرف دیگر این بخش از فعالیت مستمر اداره را از حالت متعارف و معقول خارج نموده و این در حالی است که با تکمیل تدریجی پروژه‌های در دست اقدام و اضافه شدن اقلام مربوط به مرحله نگهداشت، دایره مسئولیت اداره طبقه‌بندی کالا گسترده‌تر می‌گردد.

بعلاوه به‌منظور سرعت بخشیدن به امر بروز رسانی سوابق اقلام طبقه‌بندی‌شده و جلوگیری از کهنگی اطلاعات در قیاس با تغییرات و تحولات تکنولوژیکی برنامه‌های مشخص و سامانمندی تنظیم شده است تا در راستای نگهداشت اقلام طبقه‌بندی‌شده ضمن تماس مستقیم و یا غیرمستقیم با سازندگان و فروشندگان، سوابق اقلام موجود بروز شود.

 

این مطلب را نیز بخوانید: طراحی سیستم کدینگ

مختصری از شرح وظایف اداره طبقه‌بندی و استاندارد کالا به شرح ذیل است

۱- شناسایی و طبقه‌بندی اقلام موردنیاز جهت تعمیرات و نگهداشت دستگاه‌های نصب‌شده طی سال‌های بهره‌برداری.
۲- شناسایی و طبقه‌بندی اقلام راه‌اندازی و دوساله پروژه‌های تازه تأسیس.
۳- بروز رسانی اقلام طبقه‌بندی‌شده با توجه به پیشرفت‌های جدید تکنولوژی بر طبق استاندارهای جهانی.
۴- شناسایی و طبقه‌بندی اقلام مازاد پروژه‌ها که در این رابطه هرساله میلیون‌ها دلار صرفه‌جویی می‌گردد.
۵- شناسایی توانایی‌ها و قابلیت‌های واحدهای تولیدی صنعتی داخل کشور و بررسی امکان تأمین اقلام خارجی از محل تولیدات داخلی
۶- تدوین مشخصات عمومی به‌منظور انتقال اقلام اختصاصی به اقلام عمومی و رهایی از وابستگی به سازنده خاص که در این رابطه صرفه‌جویی فراوانی برای صنعت حاصل می‌گردد.
۷- شرکت در جلسات کمیته‌های استاندارد و اظهارنظر در مورد چگونگی استاندارد نمودن اجناس و قطعات و همچنین ارائه اطلاعات دقیق مربوط به کلیه اجناس و قطعات MESC شده به سایر اعضاء کمیته.
۸- تهیه و تـــــــدوین کتاب‌های طبقه‌بندی و استاندارد کالا.
۹- آموزش و تجهیـــز نیروی انسانی در زمینه طبقه‌بندی و استاندارد کالا.
۱۰- ارزیابی فنی پیشنهاد‌های سازندگان و فروشندگان کالای گازرسانی استان‌ها و پالایشگاه‌ها و خطوط لوله در خصوص اقلام عمومی و یدکی مطابق استانداردها.

دانلود فایل PDF این مطلب

مطالب مرتبط

2 نظر

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *